پهپادهای آمریکایی پرندگان کشتار در افغانستان
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

اعلام رسمی ارتش آمریکا در افزایش شمار پروازهای جنگی پهپادها در افغانستان که کشتار غیرنظامیان را در پی داشته، سبب شده است، این هواپیماها به عنوان پرنده کشتار توصیف شوند.

 آمار تازه انتشار نیروی هوایی ارتش آمریکا نشان می دهد که شمار حملات پهپادها در افغانستان طی یک سال گذشته نزدیک به 25 درصد افزایش داشته است.

کارشناسان گفته اند که این موضوع می تواند نشان دهد آمریکا با کاهش نیروهای خود و استفاده بیشتر از پهپادها شیوه جدید جنگی را پیش گرفته است.

براساس آمارهای اعلام شده، آمریکا سال جاری 333 بار مناطق گوناگون افغانستان را با پهپادهای خود بمباران کرده که همزمان با کاهش شمار سربازان آمریکایی، صورت گرفته است.

بنا به گزارش رسانه ها، حتی این موضوع سبب شده، کنگره آمریکا در یک نشست کم سابقه از مقامات کاخ سفید بخواهد راجع به استفاده از پهپادها به عنوان ابزار کشتار توضیح دهند.

به نوشته روزنامه ˈهافینگتون پستˈ، ˈدنیس کوسینیچˈ سناتور جمهوریخواه ایالت اوهایو که ریاست کمیته قضایی مجلس نمایندگان را دارد از کاخ سفید خواسته تمامی اسناد محرمانه درباره حملات این هواپیماها ارائه کند.

بنا به گفته ˈجاشوا فوستˈ یکی از مقامات ˈپروژه امنیت آمریکاˈ به خبرگزاری ˈرویترزˈ، پهپادهای ˈپریدتورˈمی توانند 20 ساعت در هوا باشند و به عنوان جایگزین ارزان تر هواپیماهای اف 18 می توانند بر فراز همه مناطق افغانستان پرواز کنند.

نشریه آلمانی ˈاشپیگلˈ نیز در مصاحبه با ˈبراندون برایانتˈ که از یک سنگر زیرزمینی بسته و از یک دریچه کوچک هدایت یکی از پهپادها را بر عهده داشته، ماجرای تکان دهنده ای را روایت می کند.

این سرباز 27 ساله گفت که یکی از بدترین خاطرات فراموش نشدنی من، ماموریتی هدایت یک پهپاد تا شلیک موشک ˈهلفایرˈ در افغانستان است.

اشپیگل به نقل از برایانت افزوده است: پنج دقیقه پیش از شلیک موشک یک کودک را کنار جاده دیدم و همچنین و بر اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین پنج نفر جان خود را از دست دادند.

این سرباز گفت: از آن پس، هرگز مرگ آن پنج نفر را فراموش نمی کنم و نمی توانم این خاطره وحشتناک را از ذهنم بیرون کنم. مردان، زنان و کودکانی را دیدم که کشته می شدند.

ˈهرگز فکر نمی کردم این همه آدم کشته شوند، اصلا به اینکه بتوانم آدم بکشم، فکر نمی کردم.ˈ

یکی از سرمقاله نویسان روزنامه ˈگاردینˈ چاپ لندن نیز در همین زمینه نوشت: در حالیکه باراک اوباما راجع به کشته شدن کودکان در تیراندازی چندی پیش یک فرد مسلح در شهر ˈنیوتاونˈ آمریکا ابراز تاسف می کند، حتی یک کلمه راجع به کودکانی که آن سوی مرزها در حملات پهپادها جان خود از دست می دهند سخن نمی گوید.

ˈجورج مونیبوتˈ نویسنده گاردین افزوده است: کودکان کشته شده در حملات پهپادها هم مانند همسالان جان باخته خود در نیوتاون، مهم و واقعی هستند و توجه جامعه جهانی را می طلبند. اما هیچ روزنامه ای تصاویر آنها را در صفحه نخست چاپ نمی کند. هیچ رییس جمهوری برای آنان اشک نمی ریزد و درباره مرگ آنها سخنرانی نمی کند.

گاردین افزوده است: هیچ کس با خانواده های داغدار آنها مصاحبه نمی کند و هیچ رسانه ای حتی یک دقیقه از برنامه های خود را به تحلیل اینکه چه روی داده و چرا اتفاق افتاده‘ اختصاص نمی دهد.


December 25th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی